اجتماعی > سلامت

بالا بودن نرخ مرگ و میر حوادث ترافیکی کشور نسبت به منطقه/ توسعه مراکز تروما در کشور



همسو پزشکی: دکتر سید سجاد رضوی امروز در نشست خبری پویش ملی «نه به تصادف»، اظهار کرد: پویش ملی نه به تصادف با هدف ایجاد هماهنگی میان مجموعه‌های مختلف با ابتکار وزارت بهداشت ایجاد شده است. امیدواریم که اجرای پویش نه به تصادف از افزایش حوادث ترافیکی جلوگیری کند که یک اثر ارزشمند به حساب می‌آید. اگر پویش نه به تصادف منجر به کاهش مرگ و میر حوادث ترافیکی شود، یک اقدام بسیار ارزشمند به حساب می‌آید.

وی درباره جزییات میزان مرگ و میر حوادث ترافیکی گفت: متاسفانه ۵۰ درصد افرادی که حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، در صحنه حادثه جان می‌بازند. همچنین ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز به اورژانس منتقل می‌شوند اما به دلیل شدت جراحات در اورژانس جان می‌بازند.

رضوی ادامه داد: برخی نیز در ICU بستری می‌شوند. این افراد دچار مشکلات بسیاری می‌شوند و برخی نیز پس از مدتی جان خود را از دست می‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره آماده‌باش سیستم درمانی کشور توضیح داد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا سیستم درمانی کشور در روزهای نوروزی بتواند به بهترین شکل ممکن به ارائه خدمات بپردازد. جلسات هماهنگی برای ارائه خدمات به حوادث ترافیکی در بخش پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی در حال انجام است. امیدوارم براساس هماهنگی‌ها انجام شده، مشکلی در زمینه ارائه خدمات نداشته باشیم و سیستم درمانی کشور بتواند کارنامه قبولی از آن خود کند.

بالا بودن میزان مرگ و میر حوادث ترافیکی کشور در منطقه

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: ۲۰هزار و ۵۰ نفر در حوادث ترافیکی سال ۱۴۰۲ جان خود را از دست‌دادند. میزان مرگ و میر حوادث ترافیکی در کشور نسبت به منطقه بالا است؛ میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی منطقه حدود ۱۶ در ۱۰۰هزار نفر است و این در حالی است که این عدد در کشور ۲۰ در ۱۰۰هزار نفر است.

وزارت بهداشت برای ارائه خدمات کوتاه‌مدت به مصدومان ترافیکی به ۱۲ همت اعتبار نیاز دارد

وی درباره سهم وزارت بهداشت از بیمه شخص ثالث گفت: سهم وزارت بهداشت از بیمه شخص ثالث ۱۰ درصد است. اگر بیمه‌ها، سهم وزارت بهداشت را به موقع پرداخت کنند، ۸۰۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و این در حالی است که میزان هزینه‌ها برای ارائه خدمات کوتاه‌مدت به مصدومان حوادث ترافیکی بیش از این مبلغ است. وزارت بهداشت برای ارائه خدمات کوتاه‌مدت به مصدومان ترافیکی به ۱۱تا۱۲ همت نیاز دارد. اگرچه سهم وزارت بهداشت از بیمه شخث ثالث ۸همت است اما بیمه‌ها مبلغ کمتری پرداخت می‌کنند.

رضوی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه «سال گذشته، پلیس در ادعایی مطرح کرد که ۴۳ درصد فوتی‌های حوادث ترافیکی در اورژانس‌ها جان می‌بازند که این موضوع به دلیل عدم‌تجهیز بخش‌های تروما است، گفت: گاهی‌اوقات، بیماران با علائم غیرقابل بازگشت به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند. همچنین گروه دیگری هم هستند که به علت تروماهای خیلی سنگین حتی در مراکز خیلی مجهز قابل نگهداری نیستند. اورژانس و سیستم درمانی کشور به افرادی که دچار آسیب‌های شدید شده‌اند، خدمات ارائه می‌دهد اما به دلیل اینکه ارگان‌های حیاتی این افراد آسیب‌دیده‌اند، حفظ آنها در قید حیات سخت است.

رضوی گفت: در حال گسترش مراکز تروما هستیم. بررسی‌ها بیانگر این است که میزان مراجعه غیراورژانسی به بیمارستان‌ها کاهش و در مقابل میزان مراجعه تروما و اورژانسی افزایش یافته است. درنظر داریم که مراکز تروما را گسترش دهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایسنا «شما در مصاحبه‌ای با ایسنا اعلام کردید وزارت بهداشت برای پرداخت سهم این وزارتخانه از محل بیمه شخص ثالث در سال آینده راهکاری در نظر گرفته است. به نحوی که هنگامی که بیمه‌شونده سهم بیمه خود را پرداخت می‌کند، ردیف بیماران تصادفی نیز به صورت همزمان شارژ شود، آخرین وضعیت این برنامه چگونه است؟» گفت: پرداخت سهم وزارت بهداشت از سهم بیمه شخص ثالث را در دستور کار قرار داده‌ایم اما مشکلاتی برای این موضوع وجود دارد. امیدواریم که این موضوع به سرانجام برسد.

رضوی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره نقش کمبود مراکز تخصصی و فوق‌ تخصصی تروما در مرگ نیمی از فوتی‌های تصادفی گفت: در برخی موارد، بیمار با علائمی به بیمارستان می‌رسد که بازگشت حیات برای او امکان‌پذیر نیست و فوت او ارتباطی به تجهیزات و امکانات بیمارستانی ندارد. برخی دیگر نیز به دلیل شدت بالای تروما و آسیب‌های جدی به ارگان‌های حیاتی، حتی در صورت برخورداری از بهترین امکانات، شانس زنده ماندن ندارند. با این حال، در مواردی که مصدومیت قابل مدیریت است، اورژانس با توجه به وسعت آسیب، فرد را به بیمارستان‌های مجهز به تروما منتقل می‌کند. اگر هماهنگی لازم برای انتقال مصدوم به مراکز تخصصی تروما وجود نداشته باشد، ممکن است بیمار به بیمارستان‌های غیرتخصصی منتقل شود؛ اما تلاش شده است چنین مواردی به حداقل برسد و انتقال بیماران به مراکز مجهز با هماهنگی کامل انجام شود. در عین حال، ما در حال توسعه مراکز تروما هستیم، اما سایر بیمارستان‌ها نیز، بسته به وضعیت مصدومان، می‌توانند اقدامات اولیه و احیا را انجام داده و در صورت لزوم، پس از تثبیت شرایط جسمی بیمار، او را به بیمارستان‌های تخصصی تروما منتقل کنند. در واقع، میزان فوتی‌ها در مراکز درمانی نشان‌دهنده گستردگی شبکه درمانی و دسترسی مردم به خدمات پزشکی پس از وقوع سوانح است.

وی ادامه داد: در این زمینه، شاخص «مرگ به دلیل شدت تروما» معیاری مناسب برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه‌شده به مصدومان حوادث ترافیکی محسوب می‌شود. این شاخص در ایران نسبت به کشورهای منطقه بالاتر نیست؛ بنابراین، در حال حاضر کمبود پزشک، پرسنل یا تجهیزات برای ارائه خدمات به مصدومان سوانح ترافیکی وجود ندارد.

معاون درمان در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه «وزارت بهداشت می‌بایست با سایر دستگاه‌ها برا کاهش تصادفات تعاملی داشته باشد؛ به طور مثال، پلیس اعلام کرده است که آیین‌نامه صدور گواهینامه موتورسیکلت از 18 به 16 سال کاهش داده و این در حالی است که بیشترین میزان مرگ‌مغزی برای موتورسیکلت‌ها است» توضیح داد:  میزان استفاده از کلاه‌ایمنی در حوادث ترافیکی موتورسیکلت‌ها نسبت به کاهش سن گواهینامه‌ کمتر است. بسیاری از موتورسیکلت‌ها در مسیر خط ویژه BRT و تونل‌ها آسیب می‌بینند. موتورسیکلت‌ها می‌بایست از کلاه ایمنی استفاده کنند.

وی درباره میزان ضعف در اعلام مرگ مغزی گفت: متاسفانه، مرگ مغزی افراد با تاخیر اعلام می‌شود و ما در این زمینه عقب‌هستیم. برخی کشورها نسبت به ثبت نشان اهدای عضو در گواهینامه‌های رانندگی اقدام کرده‌اند. خوشبختانه میزان اهدای عضو از افراد مرگ مغزی نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است‌.

معاون درمان درباره گواهینامه موتورسیکلت در سایر کشورها گفت: بسیاری کشورها، سن ۱۶ سالگی را برای گواهینامه موتورسیکلت درنظر گرفته‌اند.

وی درباره میزان فوتی‌ها ناشی از حوادث ترافیکی در مراکز تروما گفت: متوسط فوتی‌های در مراکز تروما در کشور نسبت به میانگین کشورها بیشتر نیست. تمام خدماتی که برای حفظ جان افراد آسیب‌دیده وجود دارد در کشور در دسعرس است. تعداد فوتی‌ها به دلیل تروما به دلیل شدت جراحات وارد شده است.

ادامه دارد…



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا