چالشهای مالی تأمین اجتماعی زنجان در سایه طلبهای دستگاههای اجرایی
گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، محمدرضا اسکندری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ۵۷ درصد از جمعیت استان زنجان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، اظهار کرد: این سازمان ماهانه ۶۷۰ میلیارد تومان برای ارائه خدمات به جامعه هدف خود در بخشهای تعهدات بلندمدت، کوتاهمدت و درمان هزینه میکند.
وی با اشاره به خوشحسابی اکثر کارفرمایان در پرداخت بهموقع حق بیمهها، اظهار داشت که حتی در دشوارترین شرایط اقتصادی نیز، منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی از میزان مصارف آن پیشی میگیرد و این امر نشاندهنده مدیریت مؤثر منابع است.
سرپرست اداره کل تأمین اجتماعی استان زنجان، تأکید کرد: یکی از چالشهای اصلی این سازمان، عدم وصول کامل حق بیمهها از برخی کارفرمایان و دستگاهها است.
اسکندری با بیان اینکه افزایش تعداد مستمریبگیران و بازنشستگان در استان زنجان، همانند سایر استانهای کشور، به عواملی همچون تغییرات جمعیتی، افزایش طول عمر و بازنشستگیهای پیش از موعد بازمیگردد، افزود: این شرایط موجب افزایش هزینههای مرتبط با بازنشستگی، از جمله پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمانی، شده است.
وی تصریح کرد: در صورت پرداخت بهموقع مطالبات قانونی و حق بیمهها، سازمان قادر خواهد بود تعهدات خود را به طرفهای قرارداد و ذینفعان بهموقع انجام دهد.
سرپرست اداره کل تأمین اجتماعی استان زنجان، ادامه داد: از کارفرمایان درخواست میشود حق بیمههای بیمهشدگان را در مهلت مقرر پرداخت کنند تا از بروز مشکلات مالی جلوگیری شود.
اسکندری با بیان اینکه تا پایان بهمنماه ۱۴۰۳، مطالبات معوقه این ادارهکل از کارفرمایان به ۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است، بیان کرد: این در حالی است که بدهیهای سازمان تأمین اجتماعی استان به مراکز طرف قرارداد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که به بیان دیگر، میزان طلبهای تأمین اجتماعی زنجان بیش از سه برابر بدهیها است.
وی اظهار داشت: بر اساس قانون، این سازمان مجاز به مسدود کردن حسابها و برداشت مطالبات است، اما همواره با رویکردی مدبرانه و در راستای حمایت از کارفرمایان و حفظ نیروی انسانی، با تعامل و مدارا عمل کرده است.
سرپرست اداره کل تأمین اجتماعی استان زنجان، با اشاره به اینکه بخشی از مطالبات ۶۵۰ میلیارد تومانی سازمان مربوط به دستگاههای اجرایی، ادارات، فرمانداریها، شهرداریها و پیمانکاران طرف قرارداد است، افزود: از مسئولان استان درخواست می شود تا با انجام اقدامات لازم در جهت پرداخت مطالبات معوقه، شرایط را برای تداوم و ارتقای خدمات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه هدف فراهم کنند.
اسکندری تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی، باوجود چالشهای مالی و ناترازی منابع، همچنان ارائه خدمات گسترده به جامعه هدف خود را با قدرت ادامه میدهد.
وی خاطر نشان کرد: وصول کامل حق بیمهها و پرداخت بهموقع مطالبات معوقه از سوی کارفرمایان و دستگاههای اجرایی، نقشی اساسی در بهبود وضعیت مالی و ارتقای کیفیت خدمات سازمان خواهد داشت.
انتهای پیام/