ایران نتوانسته از ظرفیت بازار حلال استفاده کند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایفدانا، مهدی پیر صالحی، ارتباط مستقیم محصولات حلال با سبک زندگی اسلامی و تأثیر آن بر سلامت جسمانی و روانی افراد را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقام معظم رهبری در سیاستهای ابلاغی خود، بر اهمیت سبک زندگی اسلامی و به تبع آن، توجه به سلامت در تمام جنبههای زندگی تأکید دارند. این نگرش به طور مستقیم با موضوع حلال در حوزههای مختلف محصولات، از جمله دارو، مکملها، غذا و آشامیدنی، محصولات آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی هم ارتباط دارد.
وی با اشاره به ۶ هزار میلیارد دلار گردش مالی جهانی محصولات حلال، افزود: این بازار شامل کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی و برخی از صادرکنندگان بزرگ غیر اسلامی مانند انگلستان، چین و آمریکا است.
پیرصالحی تأکید کرد: این بازار گسترده، فرصت عظیمی برای ایران است، اما متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم به طور مؤثر از این ظرفیت بهرهبرداری کنیم. بسیاری از کشورهای دیگر در حال برنامهریزی برای افزایش سهم خود از این بازار هستند، اما در ایران انسجام و هماهنگی لازم برای بهرهبرداری از این فرصت بزرگ وجود ندارد.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: محصولات سلامتمحور حلال تنها در حوزه بهداشت و تغذیه محدود نمیشوند، بلکه نمادی از فرهنگ و ارزشهای اسلامی هستند که میتوانند در سطح جهانی تأثیرگذار باشند. ایران با توجه به جایگاه استراتژیک خود در میان کشورهای مسلمان و ظرفیتهای علمی و دینی غنی، میتواند در این عرصه پیشگام باشد.
وی بر لزوم ایجاد سازوکارهای نظارتی و تحقیقاتی برای محصولات حلال تأکید و تصریح کرد: تمامی فعالیتها و تولیدات مرتبط با محصولات حلال باید تحت ضوابط دقیق و شفاف قرار گیرد تا اعتماد عمومی و جهانی به این محصولات حفظ شود. ایران باید با مدیریت صحیح، علاوه بر حفظ شأن و جایگاه موجود در این حوزه، به گسترش و بهبود کیفیت این محصولات نیز توجه ویژهای داشته باشد.