بهداشت و درمان

خسارت تصادفات در کشور دو برابر بودجه وزارت بهداشت است



علیرضا رئیسی، روز یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳، در نشست خبری پویش «نه به تصادف» که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بعضی از موارد هست که همه ما با آنها دست به گریبان هستیم که حوادث رانندگی، از این قبیل موارد است که همواره شاهد آن هستیم.

وی افزود: پویش نه به تصادف می‌تواند بسیار مهم باشد، اما نیاز است تداوم یابد. به همین دلیل، موضوع را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم.

رئیسی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت یک برنامه سه ساله برای کاهش تصادفات تدوین کرده است، افزود: ما می‌توانیم از ۲۰ هزار مرگ ناشی از تصادفات در کشور، می‌توانیم حداقل ۱۰ هزار مرگ را کاهش دهیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: قبول کنیم که ما در فرهنگ رانندگی مشکل داریم. به طوری که ساعت ۱۰ شب به بعد، شاهد وضعیت خطرناکی از رانندگی در خیابان‌های تهران هستیم.

رئیسی گفت: موضوع فقط جاده نیست و فرهنگ رانندگی مهم است. بنابراین، با رانندگی درست، می‌توان از تعداد تلفات حوادث رانندگی کم کرد.

وی افزود: من اعتقاد دارم با همین وضعیت خودروها و جاده‌هایی که داریم، می‌توان از تلفات حوادث رانندگی کم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: مهم‌ترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جاده‌ای در کشور، قانون بازدارنده است. زیرا، قوانین ما بازدارنده نیستند.

وی افزود: هیچ استثنایی در رعایت قانون نباید قائل شد و این موضوع شامل مسئول و…، می‌شود.

رئیسی ادامه داد: با وضعیت موجود، نمی‌توان به کاهش تلفات حوادث ترافیکی و جاده‌ای امیدوار بود.

معاون وزیر بهداشت گفت: قول می‌دهم اگر قوانین رانندگی در کشور، بازدارنده باشند، حداقل ۲۰ درصد از میزان تلفات کم خواهد شد.

وی افزود: هر فوتی در کشور حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و ۸۳ درصد فوتی‌های ما در جاده‌ها زیر ۵۰ سال سن دارند.

رئیسی ادامه داد: اولین آسیب‌های ناشی از تصادفات منجر به فوت، آسیب‌های مغزی است.

وی افزود: اجباری شدن کلاه ایمنی برای موتورسواران باید اجباری شود، چون بیشترین تلفات متوجه راکبان موتورسیکلت است.

رئیسی گفت: ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور فرسوده‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: میران آسیب و مرگ و میرهای سرنشینان خودورها بیشتر از راننده است، چون کمربند ایمنی برای راننده اجباری شده است. بنابراین، قوانین رانندگی باید بازدارنده باشد.

رئیسی در ادامه به برنامه سه ساله وزارت بهداشت برای کاهش حوادث ترافیکی اشاره کرد و افزود: فرهنگ سازی فقط اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نیست، بلکه مجموعه‌ای از مقررات که می‌تواند منجر به اصلاح رفتار شود، فرهنگ سازی نام دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تفاوت پویش نه به تصادف با سایر پویش‌ها در این است که همه مسئولین پای کار آمده‌اند.

وی افزود: متأسفانه خودروسازان کشور خیلی پاسخگو نیستند و این اصلاً خوب نیست.

رئیسی ادامه داد: وزارت بهداشت مصمم است، تیم شکل گرفته در پویش نه به تصادف را ادامه بدهد و از هم نپاشد.

وی افزود: در کشور ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، دو دهم دوربین کنترل رانندگی وجود دارد که نصف این دوربین‌ها خراب هستند.

رئیسی گفت: ما امیدواریم در این سه سال، به اصلاح امور مربوط به کاهش تلفات حوادث ترافیکی و جاده‌ای بپردازیم که شامل جاده‌ها، قوانین، خودروها و…، می‌شود.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم رسانه ملی هم پای کار بیاید.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: ما حداقل در وزارت بهداشت قول می‌دهیم این پویش را رها نکنیم.

وی افزود: در دنیا یکی از راه‌های کاهش تلفات حوادث ترافیکی، افزایش وسایل نقلیه عمومی است که باعث افزایش ایمنی سفر می‌شود. متأسفانه در ایران، فرسودگی اتوبوس‌های برون شهری ۷۶ درصد و درون شهری، ۹۶ درصد است.

رئیسی گفت: وقتی وسایل نقلیه عمومی ما ایمن نیستند، چگونه به سفر با این وسایل اعتماد کنیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: جانباختگان موتورسیکلت در حوادث ترافیکی ۲۲ درصد، ۴۵۰۰ نفر عابر پیاده و رانندگان ۳۳.۵ درصد است. ۶۲ درصد تصادفات ما برون شهری است.

وی افزود: فوت در صحنه ۵۲ درصد، یعنی خودرو ایمنی مناسب ندارد و شدت مرگ و میر بالا است. حین انتقال به بیمارستان ۶ درصد و ۴۲ درصد در اورژانس فوت می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: ۲۰ درصد فوتی‌های تصادفات رانندگی در کشور ما، خانم هستند و ۸۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ۶۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از تلفات حوادث رانندگی در هشت استان کشور اتفاق می‌افتد.

رئیسی ادامه داد: استان ایلام کمترین تلفات حوادث رانندگی است.

وی افزود: دو برابر بودجه وزارت بهداشت خسارت تصادفات است.

رئیسی افزود: ۲۰ تا ۲۵ درصد مصدومان حوادث رانندگی در کشور، دچار معلولیت و قطع نخاع می‌شوند.

وی، سهم حوزه بهداشت از منابع بیمه شخص ثالت را صفر اعلام کرد و گفت: متأسفانه آنقدر بابت درمان مصدومان حوادث رانندگی در کشور هزینه می‌شود که پولی به بحث پیشگیری نمی‌رسد.



منبع:خبرگزاری سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا