۵۰ واگن سفارشی برای ناوگان ریلی با قراردادهای جدید در دست اجرا است
وی افزود: در پرترددترین مسیر یعنی تهران- مشهد هر چند با افزایش تقاضای قابل توجهی در نوروز روبهرو هستیم، اما عرضه در برگشت همین مسیر (مشهد-تهران) پیش از شروع نوروز بیش از تقاضا است و ۸۲ رام قطار در این محور در حال تردد است که بیشینه ظرفیت را برای این محور استفاده کردیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: به هر حال تقاضا برای سفر بین تهران-مشهد با سیستم حملونقل ریلی کنونی کشور پاسخگو نیست، به همین دلیل است که به دنبال توسعه ناوگان در این مسیر و برقیسازی خط هستیم.
جباری با اشاره به برنامه تأمین واگن مسافری مورد نیاز ناوگان تاکید کرد: سالانه به ۳۰۰ واگن مسافری جدید نیاز داریم که وارد شبکه ریلی کشور شود، همچنین با توجه به عمر بالای قابل توجه بخشی از ناوگان موجود، این واگنها باید به مرور از ناوگان از شبکه خارج شود، بنابراین در مجموع برای برنامه پنجساله هفتم باید ۱۲۰۰ واگن به شبکه اضافه شود.
وی درباره ارزش دلاری این میزان سرمایهگذاری در بخش ناوگان ریلی عنوان کرد: هزینه واردات هر واگن بین یک تا ۱.۵ میلیون دلار است، البته دولت منابعی برای خرید واگن مسافری ندارد و تمام واگنهای مسافری از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی وارد ناوگان کشور میشود و باید توجه داشت که راهآهن مالک یک واگن هم نیست و هرچه در ناوگان موجود است، متعلق به شرکتهای حملونقل مسافری است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: برای خرید ناوگان قراردادهایی منعقد شده، حدود ۵۰ واگن از سوی یک شرکت سفارش شده و ۴۰ واگن دیگر هم از سوی سه شرکت دیگر دارنده قطارهای پنج ستاره سفارشگذاری شده است و بر این باور هستم که با ارتقای سطح خدمات برای مسافران و همراه با تعدیل قیمتی که قطارهای پنج ستاره دارند، استقبال شرکتهای حملونقل مسافری برای توسعه ناوگان افزایش پیدا کند و این استقبال شرکتها برای توسعه ناوگان و استقبال مردم از بهرهمندی خدمات بهتر نویدبخش سال خوبی برای توسعه ناوگان ریلی باشد.